NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka

Obiekt

Rzeźba F. SZOPEN GRA KONCERT NA CZTERY RĘCE”

Informacje

Nr inwentarza

MNS 9452

Dział

Dział współczesnej sztuki ludowej i nieprofesjonalnej

Technika

rzeźbienie, polichromowanie

Materiał

drewno

Klasyfikacja praw autorskich

Obiekt jest w domenie publicznej

Opis

Rzeźba w drewnie, polichromowana, wymiary: długość 33 cm, wysokość 23 cm. Praca wykonana w 1975 r., trafiła do zbiorów muzeum w 1976 r. Rzeźbę wykonał Piotr Kwit /1929-2002/, malarz i rzeźbiarz z Zalesia k. Limanowej, uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców ludowych w Polsce.

Żył samotnie. Swoją delikatnością i wrażliwością nie pasował do twardych realiów życia i pracy na góralskiej wsi. „Uciekał” więc w sferę twórczości. Odsuwał się ku malarstwu i muzyce, którą ukochał, ku przyrodzie, ku górom i ptakom, które nie tylko malował, ale i dokarmiał, przeznaczając na to prawie całe skromne dochody. Porównywano go do św. Franciszka i z pewnością jego postać może uosabiać współczesne, karpackie wcielenie świętego z Asyżu. Wszystkim co miał, a miał tak niewiele, dzielił się z tymi, których uważał za jeszcze słabszych od siebie, czyli z ptakami, które odpłacały mu zaufaniem i prawdziwą przyjaźnią.

Bliskość gorczańskiej przyrody, obok malarstwa, rzeźby i muzyki były największymi wartościami w życiu tego niezwykłego człowieka i artysty. Piotra Kwita łączył z własnymi pracami bardzo silny związek emocjonalny, do końca życia o nich pamiętał. Nie tworzył dla pieniędzy, lecz z wewnętrznej potrzeby, dlatego w każde dzieło wkładał wiele uczucia i niechętnie rozstawał się ze swoimi pracami.

Obdarzony wieloma talentami, uprawiał kilka dziedzin twórczości równocześnie. Oprócz rzeźby w drewnie i malarstwa, grał także na organach w kościele w Zalesiu. Choć mieszkał w trudnych warunkach materialnych, w jego maleńkim pokoiku najważniejszym meblem była wiekowa fisharmonia, na której pięknie grał. Śpiewał także psalmy i sam komponował do nich muzykę. Wyrzeźbił i namalował wiele prac przedstawiających wybitnych muzyków. 

Pochodził ze środowiska wiejskiego i z tego środowiska czerpał natchnienie. Jednak jego twórczość jest zjawiskiem przekraczającym umowne granice współczesnej sztuki ludowej. Był wielkim artystycznym indywidualistą, wrodzony wielki talent pozwolił mu na wypracowanie własnego, bardzo wyrazistego stylu. Muzeum Ziemi Sądeckiej, posiada w zbiorach blisko czterdzieści prac artysty, kilka z nich jest prezentowanych na stałej ekspozycji karpackiej rzeźby ludowej w Miasteczku Galicyjskim.

Autor: Zbigniew Wolanin