NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka

Obiekt

Trombita

Informacje

Nr inwentarza

MNS/MS/1171-E – E

Dział

Dział Etnograficzny, Muzeum Pienińskie

Technika

ręcznie wykonana

Materiał

drewno świerkowe, długość: 183 cm, średnica: 10 cm i 1,2 cm

Klasyfikacja praw autorskich

Obiekt jest w domenie publicznej

Opis

Drewniany instrument, charakterystyczny dla karpackiej kultury pasterskiej. „Trąba” w postaci rury rozszerzonej przy kielichu wyjściowym, wykonana z jednego kawałka drewna świerkowego, przeciętego wzdłuż i wydrążonego w środku (ręcznie). Całość ponownie złożona, sklejona klejem żywicznym i związana obejmami wykonanymi z giętkich korzeni świerkowych. Bez ustnika. Węższy koniec dodatkowo wzmocniony miedzianym pierścieniem oraz „pasem” sznurka konopnego.

Trombitę znajdującą się zbiorach Muzeum Pienińskiego wykonał Zbigniew Przychodzki ze Szczawnicy, członek Stowarzyszenia Twórców Ludowych, od 30 lat zajmujący się krawiectwem i haftem regionalnym. Od 2017 r. wykonuje również instrumenty - trombity, rogi pasterskie i fujary. Sam również muzykuje. Prowadzi warsztaty w szkołach, zapoznając młodzież z kulturą górali Pienin: tradycją, muzyką, instrumentami i strojami.

Trombita „towarzyszyła” juhasom poczynając od wiosennego wyjścia na hale i połoniny, rozpoczynającego się dniem św. Wojciecha – 23 kwietnia, aż do jesiennego redyku przypadającego na św. Michała Archanioła – 29 września. Pełniła funkcję sygnalizacyjną i informacyjną, a także najprawdopodobniej magiczną; takie przesłanki istnieją po wschodniej stronie Karpat. Tam przypisywano tym instrumentom właściwości magiczne i antydemoniczne (J. Cząstka-Kłapyta „Muzyczna kultura pasterska” [w:] Pasterstwo w Karpatach. Tradycja, a współczesność. Szkice”).

Żeby powstała trombita najpierw trzeba było ściąć odpowiednio długi kawałek drzewa świerkowego, a następnie trzeba go było sezonować – czyli odstawić do wyschnięcia (podczas sezonowania zanikają naprężenia, które mogłyby narazić instrument na pęknięcia i wypaczenia). Po takim przygotowaniu nadawano kształt przyszłej „trąbie”, a dalej przecinano ją na pół i, za pomocą dłut, wydrążano środek – kanał. Następnie instrument sklejano i miejscami owijano obejmami z korzeni świerkowych.

Trombity, rogi, piszczałki sześciootworowe i oktawki pienińskie należą do instrumentów, które były rozpowszechnione na szerszą skalę jeszcze końcem XIX wieku. Najdłuższe „trąby” powstawały w Beskidzie Żywieckim (ponad 3 m), pienińskie pod względem budowy zbliżone były do typów bojkowskich i huculskich (Justyna Cząstka-Kłapyta Folklor muzyczny [w:] Kultura ludowa Górali Pienińskich)