NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka

Obiekt

Studium portretowe (Ludmiła Rozwadowska II)

Informacje

Nr inwentarza

MNS/143/S

Dział

Dział Sztuki

Technika

olej/płótno

Klasyfikacja praw autorskich

Obiekt jest w domenie publicznej

Opis

Bolesław Barbacki dwukrotnie malował Ludmiłę Rozwadowską. Oba płótna powstały w 1925 r., a prezentowany obraz jest drugą wersją jej portretu. Przedstawia on modelkę w dość zmysłowym ujęciu, siedzącą na czerwonej kanapie z mocno odsłoniętym dekoltem i nagim lewym ramieniem. Rodzina Barbackich podarowała ten portret do zbiorów muzealnych w 1948 r.

Dzięki przeprowadzonym badaniom archiwalnym wiemy jednak, że obraz trafił do Muzeum jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Świadczy o tym m. in.  własnoręczna adnotacja Bolesława Barbackiego, w prowadzonym od 1936 r. zeszycie ze spisem swoich prac, który w rubryce określającej właściciela portretu dopisał czerwonym długopisem Muzeum Ziemi Sądeckiej. Fakt ten potwierdzają także odnalezione, archiwalne fotografie eksponatów, wykonane przez kustosza Romana Szkaradka w 1938 r. Na jednej z nich widnieje portret Rozwadowskiej prezentowany w tym czasie na wystawie w zamku. W inwentarzu muzealnym spisanym po wojnie przez Szkaradka, w pozycji opisującej to zdjęcie, znajduje się informacja, że wykonano je w Muzeum Ziemi Sądeckiej oraz że obraz zachował się u autora. Oznaczałoby to więc, że po wybuchu wojny artysta zabrał to płótno do swojego domu, gdzie bezpiecznie doczekało zakończenia działań wojennych, po czym ponownie przekazano go do  Muzeum. 

 

Edyta Ross-Pazdyk