NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka

Obiekt

Jerzy Nowosielski „Cerkiew”

Informacje

Nr inwentarza

MNS/2670/S

Dział

Dział sztuki

Technika

olej

Materiał

płótno

Klasyfikacja praw autorskich

Obiekt nie jest w domenie publicznej

Opis

W zbiorach Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu znajduje się urokliwa praca Jerzego Nowosielskiego pt. „Cerkiew”, zakupiona w 1982 roku. Dzieło przedstawia trójdzielną bryłę drewnianej świątyni widzianą od boku, złożoną z wysokiej wieży ponad przedsionkiem.

Jest to jedna z wielu prac autorstwa Nowosielskiego, przedstawiająca cerkwie w jego dorobku artystycznym. Malarz o łemkowskich korzeniach, wyznania prawosławnego spędzał bardzo wiele czasu na przemierzaniu okolic Sanoka oraz Łemkowszczyzny: okolic Krynicy, Szczawnicy, Dukli i Wysowej, gdzie podziwiał miejscową sztukę, architekturę i zachwycał się pięknem regionu. To właśnie ikona karpacka – jej płaszczyznowość, linearyzm i kontrasty barwne – odegrała bardzo istotną rolę w kształtowaniu się plastycznego języka Nowosielskiego. Artysta wypracował sobie unikalny styl malarski, łączący język awangardy z tradycjami sztuki cerkiewnej.

W wywiadzie z 1992 roku artysta wspominał: Unicestwiano w Polsce cerkwie setkami – Bardzo cierpiałem z tego powodu. Niszczono bowiem coś, co bardzo silnie kochałem, do czego byłem uczuciowo przywiązany. I pomyślałem sobie, że jeśli wszystkie te cerkwie, którymi w młodości się zachwycałem, mają zniknąć z powierzchni ziemi, to niech chociaż zostanie po nich jakiś ślad w moim malarstwie. Po prostu zacząłem malować portrety cerkwi, ikony cerkwi. Częściowo tych, które widziałem, częściowo wyimaginowanych

.

Bibliografia: Krystyna Czerni, „Nowosielski w Małopolsce. Sztuka sakralna”, Małopolska Fundacja Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków 2015 

Opracowała: Justyna Stasiek-Harabin