NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka

Obiekt

Autoportret potrójny

Informacje

Nr inwentarza

NS 1658

Dział

Dział współczesnej sztuki ludowej i nieprofesjonalnej

Technika

Akwarela

Materiał

Papier

Klasyfikacja praw autorskich

Obiekt jest w domenie publicznej

Opis

„Autoportret potrójny” należy do najsłynniejszych dzieł Nikifora i jest jednym z nielicznych wielkoformatowych obrazów, jakie artysta malował w latach 20. XX wieku. Jest to prawdopodobnie największy zachowany obraz malarza.

Tytuł nie został nadany przez Nikifora, taka nazwa ustaliła się w literaturze. Pozostaje kwestią otwartą, czy na obrazie przedstawiony został sam artysta w trzech postaciach, czy też obok środkowej, najważniejszej postaci, którą jest niewątpliwie Nikifor, stoją dwaj inni malarze; jeden z Warszawy, a drugi ze Lwowa /Roman Turyn ?/, jak sugerują napisy na obrazie.

W latach młodości Nikifora, w okresie międzywojennym, w Krynicy pracowało zawsze kilku fotografów ulicznych, którzy zarabiali, robiąc pamiątkowe zdjęcia kuracjuszom. Nikifor, jako charakterystyczna postać uzdrowiska, był przez nich często fotografowany. Jedno z zachowanych zdjęć archiwalnych wykonanych przez nieznanego fotografa w Krynicy  w latach 20. XX wieku, przedstawia młodego wtedy Nikifora z tym obrazem.

Zbigniew Wolanin

Zdjęcia z archiwum Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu