wystawa
Wystawy "Kocham, do zobaczenia…” oraz „Nowy Sącz w kadrze (1939-1945)”
W związku z przypadającą 80. rocznicą zakończenia II wojny światowej przygotowaliśmy dla Państwa dwie wystawy czasowe udostępniane równocześnie w Gmachu Głównym Muzeum przy ulicy Jagiellońskiej 56.
Pierwsza pt. „Kocham, do zobaczenia…” została wypożyczona z Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu. Przygotowali ją pracownicy Działu Naukowego: dr Anna Czerner i dr Kamil Weber.
Wystawa porusza mało znany i zaskakująco złożony temat miłości w czasach wojennej niewoli. Autorzy skupili się na parach i ich wieloletnich rozterkach oraz towarzyszącym im emocjom: tęsknocie, trosce, obawie o los drugiej osoby, strachem przed tym, co przyniesie kolejny dzień i czy uczucie przetrwa próbę czasu.
Wystawa prezentuje różne historie miłosne, dla których punktem odniesienia jest okres niewoli spędzony w obozach jenieckich. Opowiadają o niej same pary – poprzez fragmenty listów i wspomnień oraz liczne fotografie i muzealne eksponaty. Sporą grupę stanowią przedmioty osobiste, o zabarwieniu sentymentalnym – maskotki, biżuteria czy przedmioty codziennego użytku wykonane z myślą o tej drugiej, ukochanej osobie. Jest tu mowa o romantycznych uniesieniach i uczuciach niezachwianych nawet kilkuletnią izolacją, jak również o zdradach, rozstaniach, nieporozumieniach, wreszcie – miłości zakończonej śmiercią.
W prezentacji zagadnienia nie brak trudnych i nieoczywistych tematów: osamotnienia, emancypacji czy uczucia do wroga. Towarzyszy im komentarz: historyczny, socjologiczny i psychologiczny. Jest to niezbędne by z większą empatią zrozumieć, jak wojenne wyzwania na zawsze zmieniły zdane na siebie kobiety i odizolowanych w obozach jenieckich mężczyzn.
Autorzy opowiadają o różnobarwnych uczuciowych relacjach łączących jeńców z kobietami – tymi czekającymi na ich powrót (żonami, narzeczonymi, sympatiami), tymi poznanymi dopiero w czasie niewoli, a także z tymi, z którymi prawdopodobnie nigdy nie powinni się byli wiązać.
Pojawiają się tu historie osób znanych (np. Konstantego I. Gałczyńskiego), ale przede wszystkim ludzi, których losy autorzy wydobyli z rodzinnych archiwów dzięki współpracy z dziećmi czy wnukami byłych jeńców.
Wystawa porusza mało znany i zaskakująco złożony temat miłości w czasach wojennej niewoli. Autorzy skupili się na parach i ich wieloletnich rozterkach oraz towarzyszącym im emocjom: tęsknocie, trosce, obawie o los drugiej osoby, strachem przed tym, co przyniesie kolejny dzień i czy uczucie przetrwa próbę czasu.
Wystawa prezentuje różne historie miłosne, dla których punktem odniesienia jest okres niewoli spędzony w obozach jenieckich. Opowiadają o niej same pary – poprzez fragmenty listów i wspomnień oraz liczne fotografie i muzealne eksponaty. Sporą grupę stanowią przedmioty osobiste, o zabarwieniu sentymentalnym – maskotki, biżuteria czy przedmioty codziennego użytku wykonane z myślą o tej drugiej, ukochanej osobie. Jest tu mowa o romantycznych uniesieniach i uczuciach niezachwianych nawet kilkuletnią izolacją, jak również o zdradach, rozstaniach, nieporozumieniach, wreszcie – miłości zakończonej śmiercią.
W prezentacji zagadnienia nie brak trudnych i nieoczywistych tematów: osamotnienia, emancypacji czy uczucia do wroga. Towarzyszy im komentarz: historyczny, socjologiczny i psychologiczny. Jest to niezbędne by z większą empatią zrozumieć, jak wojenne wyzwania na zawsze zmieniły zdane na siebie kobiety i odizolowanych w obozach jenieckich mężczyzn.
Autorzy opowiadają o różnobarwnych uczuciowych relacjach łączących jeńców z kobietami – tymi czekającymi na ich powrót (żonami, narzeczonymi, sympatiami), tymi poznanymi dopiero w czasie niewoli, a także z tymi, z którymi prawdopodobnie nigdy nie powinni się byli wiązać.
Pojawiają się tu historie osób znanych (np. Konstantego I. Gałczyńskiego), ale przede wszystkim ludzi, których losy autorzy wydobyli z rodzinnych archiwów dzięki współpracy z dziećmi czy wnukami byłych jeńców.
Tematyka drugiej wystawy pt. „Nowy Sącz w kadrze (1939-1945)” powinna zainteresować szczególnie mieszkańców Nowego Sącza. Ekspozycja przybliży obraz miasta w czasie II wojny światowej i tuż po jej zakończeniu.
Przedstawimy Państwu archiwalne fotografie Nowego Sącza z okresu okupacji niemieckiej prezentujące wybrane ulice miasta w tym Jagiellońską, Lwowską m.in. obszar getta otwartego, Rynek oraz teren getta w centrum.
Archiwalne zdjęcia z okresu okupacji niemieckiej wykonane w latach 1939-1945 r. i dokumentujące zniszczenia wojenne po wysadzeniu zamku zostały zestawione z fotografiami z lat 50. XX w., dzięki czemu odbiorcy będą mogli prześledzić zmieniający się obraz miasta na przestrzeni 20 lat i porównać do znanego obecnie.
Rozmiar zniszczeń powstałych w wyniku wysadzenia zamku – siedziby Muzeum Ziemi Sądeckiej, 18 stycznia 1945 r. dokumentują fotografie wykonane w obrębie ulic Romanowskiego, Pijarskiej, Franciszkańskiej, Kazimierza Wielkiego, Berka Joselewicza, Placu 3 maja, Tymowskiego, Piotra Skargi, Bożniczej.
Przedstawimy Państwu archiwalne fotografie Nowego Sącza z okresu okupacji niemieckiej prezentujące wybrane ulice miasta w tym Jagiellońską, Lwowską m.in. obszar getta otwartego, Rynek oraz teren getta w centrum.
Archiwalne zdjęcia z okresu okupacji niemieckiej wykonane w latach 1939-1945 r. i dokumentujące zniszczenia wojenne po wysadzeniu zamku zostały zestawione z fotografiami z lat 50. XX w., dzięki czemu odbiorcy będą mogli prześledzić zmieniający się obraz miasta na przestrzeni 20 lat i porównać do znanego obecnie.
Rozmiar zniszczeń powstałych w wyniku wysadzenia zamku – siedziby Muzeum Ziemi Sądeckiej, 18 stycznia 1945 r. dokumentują fotografie wykonane w obrębie ulic Romanowskiego, Pijarskiej, Franciszkańskiej, Kazimierza Wielkiego, Berka Joselewicza, Placu 3 maja, Tymowskiego, Piotra Skargi, Bożniczej.
Na wystawie prezentujemy także wybrane fotografie z konkursu letniego na najciekawsze witryny sklepowe, który przeprowadzono w 1941 r. Działanie zrealizowano w czasie okupacji z inicjatywy Cechu Kupieckiego i Szkoły Handlowej pod kierownictwem Romualda Reguły. W konkursie wzięła udział młodzież z Liceum Handlowego.
Ekspozycję zamykają fotografie wykonane po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej, z odsłonięcia pomnika żołnierzy radzieckich w grudniu 1945 r. oraz uroczyste wystawienie na rynku pomnika Władysława Jagiełły, który powrócił w 1945 r. na swoje pierwotne miejsce na elewacji ściętego narożnika kamienicy między ulicą Jagiellońską i Szwedzką.
Większość fotografii wykorzystanych do przygotowania wystawy pochodzi ze zbiorów Archiwum Muzeum Ziemi Sądeckiej. Są to m.in.:
- wybrane zdjęcia z Letniego Konkursu Okien Wystawowych z 1941 r.,
- fotografie z albumu sekretarza celnego (Zollsekretär) Greinera, służącego w niemieckiej straży celno-granicznej (Zollgrenzschutzu) na terenie Sądecczyzny w latach 1939–1941 (zakup do Archiwum MZS został zrealizowany dzięki pomocy Pana dr Dawida Golika z Instytutu Pamięci Narodowej),
- dokumentacja fotograficzna zniszczeń wojennych – ruin zamku i sąsiednich budynków, która została wykonana najprawdopodobniej późną wiosną 1945 r., część w okresie późniejszym, ich autorem był przypuszczalnie Józef Gawłowski. Odbitki zostały przekazane w darze przez inż. Kazimierza Górskiego w 1951 r.
Ponadto ze zbiorów Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego została wykorzystana seria fotografii wykonanych prawdopodobnie pomiędzy 1940-1941 w obrębie ulic Pijarskiej, Kazimierza Wielkiego, Franciszkańskiej, Berka Joselewicza, Tymowskiego, Piotra Skargi i Bożniczej, a z Archiwum Narodowego w Krakowie, oddział w Nowym Sączu, wykorzystano rozkładaną panoramę miasta Nowego Sącza.
Ekspozycję zamykają fotografie wykonane po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej, z odsłonięcia pomnika żołnierzy radzieckich w grudniu 1945 r. oraz uroczyste wystawienie na rynku pomnika Władysława Jagiełły, który powrócił w 1945 r. na swoje pierwotne miejsce na elewacji ściętego narożnika kamienicy między ulicą Jagiellońską i Szwedzką.
Większość fotografii wykorzystanych do przygotowania wystawy pochodzi ze zbiorów Archiwum Muzeum Ziemi Sądeckiej. Są to m.in.:
- wybrane zdjęcia z Letniego Konkursu Okien Wystawowych z 1941 r.,
- fotografie z albumu sekretarza celnego (Zollsekretär) Greinera, służącego w niemieckiej straży celno-granicznej (Zollgrenzschutzu) na terenie Sądecczyzny w latach 1939–1941 (zakup do Archiwum MZS został zrealizowany dzięki pomocy Pana dr Dawida Golika z Instytutu Pamięci Narodowej),
- dokumentacja fotograficzna zniszczeń wojennych – ruin zamku i sąsiednich budynków, która została wykonana najprawdopodobniej późną wiosną 1945 r., część w okresie późniejszym, ich autorem był przypuszczalnie Józef Gawłowski. Odbitki zostały przekazane w darze przez inż. Kazimierza Górskiego w 1951 r.
Ponadto ze zbiorów Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego została wykorzystana seria fotografii wykonanych prawdopodobnie pomiędzy 1940-1941 w obrębie ulic Pijarskiej, Kazimierza Wielkiego, Franciszkańskiej, Berka Joselewicza, Tymowskiego, Piotra Skargi i Bożniczej, a z Archiwum Narodowego w Krakowie, oddział w Nowym Sączu, wykorzystano rozkładaną panoramę miasta Nowego Sącza.