NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka
wystawa

Maria Ritter. Artystka

Maria Ritter była wszechstronną artystką – malarką sztalugową, graficzką, rzeźbiarką, projektantką polichromii ściennych i konserwatorką zabytków. Na czas jej działalności artystycznej przypada intensywny rozwój sztuki objawiający się mnogością nowych trendów i kierunków w malarstwie. Maria Ritter śledziła te zmiany i wprowadzała je do swojej twórczości. Zachęcamy do zapoznania się z jej artystycznym dorobkiem. Zapraszamy do Gmachu Głównego Muzeum Ziemi Sądeckiej od 18 października.
Urodziła się  w Nowym Sączu w 1899 r. i tutaj spędziła całe swoje życie. W latach 1921-1927 studiowała w Krakowie na Akademii Sztuk Pięknych, ucząc się aż w czterech pracowniach: malarstwa sztalugowego u Wojciecha Weissa, grafiki u Jana Wojnarskiego, rzeźby u Xawerego Dunikowskiego, a technik ściennych u Jana Hoplińskiego. Rok akademicki 1924/25 spędziła w Paryżu na studiach prywatnych u Fernanda Légera i Othona Friescha. Spotykała się tam z polskimi stypendystami krakowskiej ASP, zwanych kapistami, skupionymi wokół Józefa Pankiewicza. Kontakty te nie pozostały bez wpływu na jej malarstwo. Będąc w Paryżu, podobnie jak wielu studentów i początkujących artystów szkoliła swój warsztat kopiując w Luwrze obrazy dawnych mistrzów.
Obraz abstrakcyjny pejzaż
Zima nad Dunajcem, 1971 r., olej/płótno, 54 x 65 cm
Po zakończeniu studiów wstąpiła do krakowskiej grupy „Zwornik”, która skupiała przedstawicieli koloryzmu. Zainteresowania kolorystyczne są obecne w jej malarstwie do lat 60. Potem jej obrazy stały się bardziej linearne, płaskie, kolor uległ stonowaniu i zgaszeniu. Wiele prac z tego czasu utrzymane są w niemal monochromatycznej, najczęściej w szaro-brązowo-beżowej kolorystyce. Powstają wówczas pierwsze obrazy abstrakcyjne. Osobną dziedzinę twórczości Marii Ritter stanowią prace o tematyce sakralnej, w których wypracowała własny język stylistyczny, inspirowany malarstwem gotyckim oraz ikonowym. Dzięki swojej wszechstronności i talentowi podejmowała się w tym zakresie różnorodnych zleceń. Wykonywała więc obrazy ołtarzowe, cykle Drogi Krzyżowej, polichromie ścienne i sufitowe oraz niewielkie ołtarze. Jej realizacje znajdują się w wielu kościołach diecezji tarnowskiej.
Chrystus obok czterej mężczyźni
Grosz czynszowy, l. 60. XX w., olej/płótno, 85 x 65 cm
obraz - domy na wzgórzu
Pejzaż z mojego ganka, przed 1930 r., olej/płótno, 50 x 37 cm
krajobraz
Lapad I, l. 30. XX w., olej/płótno, 61 x 71 cm
Maria Ritter pracowała aktywnie w różnych organizacjach społecznych i artystycznych na terenie Nowego Sącza. Za swoją działalność na tym polu była wielokrotnie odznaczana i nagradzana. Gdy w 1974 r. przeszła wylew, który spowodował prawostronny paraliż, nie mogąc znieść bezczynności, ćwiczyła się w rysowaniu lewą ręką. Aby odróżnić wykonywane wówczas rysunki od swoich wcześniejszych swoich prac, oznaczał je zawsze napisem: „lewą ręką”.
Dwie nagie kobiety
Dwie nagie kobiety, l. 20. XX w., olej/płótno, 54,5 x 65 cm
Maria Ritter zmarła w Nowym Sączu 25 marca 1976 r. Trzy lata później Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu urządziło w części zajmowanego przez nią mieszkania przy Rynku 2, stałą ekspozycję prac artystki, mieszczącą się w jej dawnej pracowni. Jest ona zarazem uzupełnieniem przygotowanej przez nas wystawy, upamiętniającej 125. rocznicę jej urodzin. Prezentowane na niej eksponaty pochodzą z kolekcji Muzeum Ziemi Sądeckiej oraz zbiorów rodzinnych.

Edyta Ross-Pazdyk


Wystawa zrealizowana w ramach projektu „Muzea Domowe – ożywianie tożsamości w społecznościach lokalnych Małopolski”
martwa natura owoce na stole
Martwa natura z jabłkami, ok. 1960 r., olej/płótno, 50 x 59 cm

Powiązane Aktualności

zobacz wszystkie