NINIEJSZA STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIE

Pliki „cookie” są to pliki tekstowe zapisywne na komputerze Użytkownika i służą do zapisywania preferencji i ustawień wykorzystywanych prodczas korzystania z serwisu. Używane przez nas pliki cookie nie umożliwiają identyfikacji Użytkowników odwiedzających naszą witrynę i nie są w nich zapisywane żadne informacje, które mogły by taką identyfikację umożliwić. Zgodnie z art. 173 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800) zapisywanie plików tekstowych na dysku komputera Użytkownika witryny jest dozwolone o ile Użytkownik zostanie o tym poinformowany. Warunkiem działania plików cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę oraz nieusuwanie ich z dysku komputera. Jeżeli Użytkownik nie chce udostępnić plików cookies, powinien taką opcję wyłączyć w przeglądarce nim odwiedzi nasz portal. Nieudostępnienie plików cookies przez przeglądarkę, albo ich skasowanie, możne powodować znaczne utrudnienia lub może nawet całkowicie uniemożliwiać korzystanie z naszej witryny – za co nie ponosimy odpowiedzialności.
__UE_ALT
przejdź do koszyka
0
dodano do koszyka:
przejdź do koszyka
wystawa

Wystawa ikon "Boża Sprawiedliwość"

Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy oraz Muzeum Ziemi Sądeckiej zapraszają na wystawę "Boża Sprawiedliwość" będącą zwieńczeniem XVI Międzynarodowego Pleneru Ikonopisarskiego, który w tym roku odbywał się w Nowicy oraz Sławsku na Ukrainie.
mężczyzna i kobieta z niemowlęciem na rękach
ULYANA NYSHCHUK / Boże Narodzenie / deska, lewkas, tempera, akryl, złoto
Europejską tradycję prawa ukształtował Rzym, ale symbolem sprawiedliwości, prawa i porządku jest Themis – grecka bogini z mieczem i wagą w rękach. Jest przedstawiana z zawiązanymi oczami gdyż ludzie pragnęli i pragną po dziś dzień, by kara za łamanie prawa była adekwatna i nieuchronna. Ale czy to jest w ogóle możliwe? Wielu zbrodniarzy uniknęło wszak kary. Wiara w ludzką sprawiedliwość chwieje się tym bardziej, gdy w grę wchodzą interesy imperiów i możnych tego świata, a ci, którzy liczą na interwencję Boga, tu i teraz, są rozczarowani.
ręka trzymająca wagę szalkową
ULYANA TOMKEVYCH / Prorok Jonasz / deska, lewkas, tempera, złoto
Ostatnie lata są szczególnie trudne. Jak tu malować i kontemplować ikony, gdy żyje się w stanie stałego i bezpośredniego zagrożenia życia? Jak w świetle Bożej sprawiedliwości wytłumaczyć śmierć dzieci w szpitalu w Kijowie, śmierć przypadkowych ofiar bombardowań Kijowa, Charkowa, Odessy, Lwowa? Jak wychwalać Boga w ikonie, gdy matka - malarka ikon stoi nad trumną syna, gdy pola marsowe na ukraińskich cmentarzach przestają mieścić poległych? Dlaczego Bóg na to pozwala? Czymże jest Jego sprawiedliwość? Takie pytania przenikają myśli i serca całego naszego środowiska. Przez dwa tygodnie wspólnej pracy szukaliśmy podpowiedzi i wskazówek w Piśmie Świętym, w Starym i Nowym Testamencie. Wśród prezentowanych prac znajdują się wyobrażenia, które odnoszą się do ofiary Abrahama, przekazania Mojżeszowi tablic prawa, spotkania Chrystusa z jawnogrzesznicą, a także sceny Sądu Ostatecznego z Archaniołem Michałem trzymającym wagę i miecz. On nie ma zasłoniętych oczu. Chrześcijanie, odmawiając Skład apostolski przywołują wizerunek Boga, który przyjdzie „sądzić żywych i umarłych”. Czekamy na ten dzień, pokładając ufność w Jego miłosierdziu. A tu, na Ziemi, wszyscy modlimy się o pokój.
ikona,  mężczyzna z nożem chce zabić mężczyznę na łożu
BORYS FIODOROWICZ / Apokatastaza / deska, akryl, szlagmetal
Organizatorami Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisów są: Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy, Katedra Sztuki Sakralnej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie oraz Katedra Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego. XVI plener, w dziesiątym roku wojny na Ukrainie, odbył się w Sławsku na Bojkowszczyźnie. Organizatorzy pragnęli, by wzięli w nim udział koledzy, którzy nie mogą opuścić kraju. Do udziału zaproszeni zostali malarze z Ukrainy, Polski i Litwy. Tegoroczne warsztaty wsparło finansowo Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programu „Dyplomacja publiczna 2024”.

Katarzyna Jakubowska-Krawczyk
Mateusz Sora
obrazy  wiszą na żyłkach
Fragment wystawy